Skip to content
Sharepoint Intranät

SharePoint Intranät, vad är det bra för?

Behöver ni ett intranät, men vet inte vart ni ska starta? Här berättar jag hur SharePoint kan hjälpa dig publicera nyheter och sidor.

SharePoint är inte endast en plats att lagra dokument, varje team har sin egen interna webbplats, men hur gör vi när vi behöver hantera vem som kan skriva och vem som kan läsa? Det korta svaret är att skapa en Kommunikationswebbplats (inte en Gruppwebbplats), vem kan göra det? SharePoint administratörer.

Guide – Skapa ditt intranät

Börja med att gå till office.com och välj SharePoint från apparna i vänstermenyn. Klick därefter på +Skapa webbplats. Här väljer du Kommunikationswebbplats.

Skapa en ny webbplats för ditt intranät

Här kan du välja en design att börja med, oroa dig inte för att välja fel, då du kan ändra det som du vill sen. Ge webbplatsen ett namn, t.ex. Intranät och en beskrivning.

Grattis du har nu et intranät, nästa steg är att ge andra tillgång.

Dela intranätet med dina kollegor

Till att börja med är det endast du som kan ändra sidan och även läsa innläggen. Det behöver vi åtgärda.

Uppe till höger på din nya sida har du en Dela knapp, klicka på den så får du lägga til individer och grupper.

Det är tre nivåer

  1. Ägare styr vem som har vilka rättigheter olika personer och grupper har
  2. Medlemmar kan skapa och ändra innehåll
  3. Gäster kan endast läsa och kommentera

Tips om gruppe och behörighet

Att dela med alla är enkelt om ni har et Organisationsteam i Teams, lägg till teamet med möjlighet att läsa. Skapa sedan et team för redaktörerna, lägg det teamet till med redigeringsbehörighet. Nu kan ni enkelt styra tillgången via Teams.

Då var uppsättet klart, nu är det bara att skapa sidor och nyheter, lycka till! =)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.